Deep Blue ne oldu?
Deep Blue, özellikle satranç oynamak amacıyla IBM tarafından
tasarlanan bir süper bilgisayardı. Bilgisayar, 1997 yılında dünyanın en iyi
satranç oyuncularından Garry Kasparov'u yenerek kendini gösterdi. Deep Blue bu
maçtan sonra emekli olmasına rağmen, maç giderek daha sofistike satranç
bilgisayarları ve programları için zemin hazırladı ve faizsiz KOSGEB kredisibirçok satranç oyuncusu artık oyunlarını
keskin tutmak için bir öğrenme ve uygulama aracı olarak satranç yazılımı
kullanmaktadır.
DeepBlue'ya ilham kaynağı, 1985'te Feng-HsiungHsu'a geldi.
Hsu, Chiptest adını verdiği bir bilgisayar geliştirmeye başladı. Daha sonra,
1989 yılında şirkete katıldığı zaman, IBM'e bu fikri getirdi. Sonuçta ortaya
çıkan bilgisayar, DeepThought adlı kodun adıydı. IBM'deki şakalar ve daha sonra
“Deep Blue”, “DeepThought” ve “Big Blue” nin IBM'in takma adıyla “Derin Mavi”
yi önerdi.
Bu süper bilgisayar, modern satranç programlarında
kullanılan yazılımlara odaklanmak yerine, donanım tabanlı bir yaklaşım
benimseyen geliştiriciler ile satranç oynamak için özel olarak tasarlanmıştır.
Diğer süper bilgisayarlarda olduğu gibi, Deep Blue da zamanla inanılmaz
derecede güçlüydü, 1.4 tonluk donanım C ile yazılmış bir satranç programını
destekliyordu ve her saniyede 200 milyona kadar potansiyel pozisyon
hesaplayabiliyordu. Deep Blue, 40'a kadar hamle ya da daha önce satranç
dünyasında bilinen katmanları görebilirdi.
Bilgisayar stratejisini Masters ve Grand Masters'ın oynadığı
kapsamlı satranç oyunlarından aldı. Bu oyunların kayıtlarını kullanarak, Deep
Blue, bir rakibin yaptığı hamle dinamik olarak tepki vermesine izin veren geniş
bir dizi olası hamleyi, oyunu ve stratejiyi dikkate alabilir. Deep Blue,
programcıların bilgisayar hatalarından öğrenmesiyle, satranç ustaları ile
birkaç maç oynayarak oyununu geliştirdi.
DeepBlue'nunKasparov'a karşı ilk maçı 1996'da gerçekleşti ve
Kasparov maçı kazandı. 1997 maçında büyük ölçüde güncellenmiş bir Deep Blue
vardı ve bilgisayar önceki maçtaki tecrübelerinden Kasparov'a karşı
uyarlamaları entegre etti. Deep Blue maçı kazanarak iki maçını Kasparov'un
önüne geçirdi ve üç buçuktan bir buçuk puan kazandı ve toplam kadınlara KOSGEB desteğiüç buçuk ile iki
buçuk dakika kazandı.
Kasparov daha sonra DeepBlue'ya karşı 11 Mayıs 1997 maçına
karar verdi. Bilgisayarın Deep Blue kazanmalarına yardım etmek için oyunlara
müdahale etmesi gereken bu derinlikteki zekayı sergilediğini iddia etti. IBM'in
reddettiği bir röportaj talep etti ve konu satranç ve bilgisayar
topluluklarında bazı tartışmalara konu oldu. Bazı bilgili satranç
eleştirmenleri, Kasparov'un1997'deki maçındaki stratejisinin son derece muhafazakâr
ve onun için çok karaktersiz olduğuna işaret ederek, her zamanki agresif,
dinamik tarzıyla oynamış olsaydı kazanabileceğini ileri sürdü.
Yorumlar
Yorum Gönder